nuffnang ads

Monday, November 16, 2009

citer pasal aliff

Diteruskan citer psl budak kecik ni..budak ni asalnye demam..balik dari ambik die dari nurseri jumaat dulu, temperature terus naik sampai 38.8°C..aku risau terus tuam pale die dgn towel lembab..lap2 badan die..tapi die tak suke..tengoklah gambo tu..muke kesian..


ciannye die


nangis2 tak nak tuam dgn kain lembab



ala...tak larat nye ibu..


pagi tu bgn je dr tido aku rase bdn die dh kurang skit panas..aku igt nk lap bdn die..alih2 aku tengok bdn die dh naik ruam2 halus..peha dan betis die dah naik ruam yg berair tu..terus tersentap aku..pastu nk tuko pampers die tiba2 tgok tut die dah merah2 dgn ruam yg berbiji2 berair tu..aduh mak!..ape dah jadi dgn anak aku..aku terus ckp dgn cik abg aku..budak ni mcm kena campak ke hape..pastu kami terus bwk gi klinik..memule gi klinik panel cik abg pastu panel tu kate die dh tk jadik panel lg tuk org api..huhu..last2 decide g pantai medical..igt nk jumpe doc kamarudin tapi klinik doc tu bukak ptg aje..so aku decide jumpe paedetrician lain..aku jumpa doc azam..bagusla doc ni..byk info n byk advice...igt lps ni nak tuka die lah pulak..sebelum ni aku consult dgn doc kamarudin tp skrg aku decide nk consult dgn doc azam la pulak..

ptg tu mak aku call kate nk dtg rmh besok paginye bwk air penawar dgn ubat utk aliff..so aku janji dgn die aku akan ambik die dkt pekeliling...tapi ptg tu pulak dalam kul 6 cik abg aku suh siap2 nak balik kg..maka tgopoh-gapahla aku menyiapkan brg2 kami utk blk..pas magrib kami gerak dan dlm kul 9.30 kami sampai kg..

besoknye mak aku dah buatkan ubat sapu "tradisional" drp mata beras, mata kunyit dan daun belimbing besi..sepesel khas utk budak kecik tu....habis satu bdn aku lumur dgn ubat tu di samping di beri minum dgn air penawar ruam..tengoklah die badan penuh dgn "bedak sejuk kuning"..

sukenye pakai bedak ni



lambai2 aki


menurut petua org tua2 kt kg aku kate kalu nak buat ubat utk campak/cenkering a.k.a chicken fox kena dptkan bahan2 tu..buat mcm bedak sejuk pastu lumur kt ruam2 die yg berair tu..biar kering..ade juga org kate guna daun turi atau semambu yg india selalu tanam dkt rumah diorg..daun tu buat mcm bedak sejuk tu campur dgn beras dan kunyit atau pun buat alas tido die..

ptg ahad tu kami blk semule ke kl..dlm pale otak aku dah pk2 aku kena ambik E.L utk besoknye sebab anak aku sakit takde org nak jaga..kalu anto nurseri konpom nurseri rejek sebab takut mengjangkit dkt anak org lain pulok..so, nak tak nak aku terpaksa jugakla E.L..

ptg senin tu aku g klinik dkt tmpt keje aku ni kunun nk mintak M.C..sekali doc tak kasi die kate anak yg sakit bukan maknye so die tak bleh kasi M.C..aikk..aku pelik, tadi ade org kate bole sebab nak jaga anak sakit kenape time aku tak bole pulak???aduyaiii..nak tak nak terpaksala aku mengabihkan cuti tahunan aku..tak ape la..berkorban demi kesihatan anak..

so, kamis aku dtg keje, tapi nurseri suh mintak surat konpom dari doc mengatakan yg ruam budak kecik ni tak mengjangkit kt budak lain..aku pun pegila sekali lagi mengadap dokter..kali ni dokter lain pulak, bkn dokter yg tk kasi aku M.C tu...oleh sebab kepala aku dah set utk mintak surat konpom, makanye surat tu aje la yg aku rekues..tapi doc kate tak bole anto lagi budak ni ke nurseri sebab die belum betul2 kering lagi..so, nak tak nak aku sambung lagi cuti..sambung lagi?..ondeway balik ke nurseri baru teringat nak mintak M.C..aduhaiii...tak larat lak aku nak menapak ke klinik tu lagi dgn mendukung aliff yg berat tu termengah2 aku...aku pk2 sambung cuti aje la...haru...minggu yang sungguh haru bagi aku..tapi tak pe..demi anak aku korban kan cuti aku..huhu..

ni lagi gambo die yg dah siap di sapu dgn "bedak kuning" tu..

bagusnye aliff ni bile kite sapu bedak tu die dok diam jek..tk gerak2..bagus la anak ibu ni..suke agaknye bile sapu bedak ni sejuk satu badan kan aliff kan..






dah macam k****g nak semayang daaa..huhu..



habis satu badan kene lumur dgn bedak kuning ni dan habis gak satu rumah berabuk dgn habuk bedak ni..mane tidaknye satu rumah die jelajah..

No comments:

Post a Comment

Sila2kan la komeng kalo sudi

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails