nuffnang ads

Tuesday, June 2, 2009

induction course

Actually, 2 weeks i tak ade becos i kene pegi induction course dekat raub..nih nk citer dgn semangat yg berkobar2 ni balik dari induction course..org lain dah lame pegi aku baru dapat pegi..ropernye bukan aku sorang je yg tertinggal lrt, ade gak 2,3 org yg same kes dgn aku..
Okeh kengkawan, dengan rase semangatnye aku citerkan sepanjang kursus di sana kay:
Induction Course 18-22 May 2009 @ Countryview Recreational Park, Jeram Besu, Raub, Pahang.

iniler tempatnyer

on the way to the site

very nice view

ade kude terlepas!

di antara the facilitator..he is so kiut..sume aktiviti die buat sume kiut...hehe

Day 1
18/5/09 (Monday)
Launching, briefing and photography session at main campus, gombak.. Depart frm gombak to location around 11.20a.m. arrive at jeram besu around 2p.m. having lunch n pray n attend class at 3p.m. we r devided into 3 group (biru, merah, and hitam) and I am listed into "biru" team..they are 12 of us including me and they are nissa' from ANR, azmer frm CFS, linda from Dental Clinic, gombak, kak ina frm IIBF, dila frm ITD, mona and azley frm library kuantan, sham frm economics, tahir from KICT, mira frm MSD, and kamil frm Student Affairs..the first management game we need to hadap is to solve the "drunken giant"...bila kami dpt tugasan utk menyelesaikan masalah giant yg mabuk itu sebenarnye kami tak paham ape2..wat should we do with this kayu giant??blurrr..and frm my first impression is, kenapela kami kene buat bende budus nih, tah hape2 laa...then, bile dah paham soklan dan tau ape nak di buek dgn giant kayu tu, barulah aku nampak jalan then barulah aku nampak owh kite kene buat itu, kite kena buat ini, kite kene beli itu, kite kene beli ini...u know wat, we r the first team who solve the prob in 30min instead of 20min..cekap jugak kami menyelesaikan masalah giant kayu tuh walaupun kami menyelesaikan kes itew dalam keadaan sangat tertekan..huhu..maklumla hari pertama...mlm tu pulak kami belajar membaca map dan kompas utk missi projek zulu for the next day..kelas tu pun habis dlm pukul 11 malam and kami kena bangkit awal2 pagi utk qiamullail @4.30a.m....adusss!!
Day 2
19/5/09 (Tuesday)
The next day punye aktibiti cam bese breakfast @ 7.00a.m then do poco2 @ 8.00a.m..best gak poco2 ni sampai lenguh2 kaki aku ikut rentak lagu tu..then tibalah masanye buat analyzing reflection on game semalam...we need to identified the strengthness n weaknessess of our team then present to all...tengahari tu pulak ade lagi management game iaitu misi menyelamatkn liquid gamat..ptg tu pun aku masih blur2 lagi, kenapelah diarog kasi tali, banyak pulak tu dgn tong besarnye..apo nak dibuek dgn sume2 tuh..nasib baikla budak2 team aku ni sumenye cekap2 lagi cerdas2 belaka...sumenye dapat disetelkan dgn cepat dari team lain..yg serunuknye team kami jugak yg dpt solve awal the problems..huhu..tu yg bangga banyak tue..heheh...ptg tu pulak dalam pukul 5 stat masuk hutan utk operasi projek zulu.. kami di serang gerilla semasa dalam perjalanan mencari informer..bukan setakat kene serang hendap, kene serang penyengat lagi..huhu..lintang pukang menyelamatkan diri masing2..seb baik tak kene sengat...kami sampai di camp dalam pukul 7 malam, so apalagi buat unggun api then masak nasi dan sardin...siap makan kami pun ready utk di serang (mcm tau2 je)..hohoh..kami diserang oleh puak org asli dlm pukul 9.20p.m dan kami berjaya menembak 3 org gerilla..setelah sume kumpulan tewas, kami bergabung tenaga dgn team lain utk mengalahkan puak org asli tersebut..at last kami berjaya mendapatkan beg yg telah di curi..end of game @ midnite.
Day 3
20/5/09 (Wednesday)

Perhimpunan n poco2. analysed reflection on gamat game. find strenghtness n weaknessess of other team and present to all of us.. tengah2 ari buto tu pulak kami go through on go beyond aktiviti such as abseiling and flying fox (mengatasi rasa takut pada ketinggian dan gayat), after that we are going through water aktiviti iaitu mempraktikkan diri di dalam air (bagi mengatasi rasa takut dalam air)..kami di ajar cara untuk mengapungkan diri dan terjun ke dalam jeram..tapi besshhh bangat! becos i luv water very much! teringat zaman kanak2 aku dulu inila aktiviti aku bile abis sekolah mesti aku terjun ke dalam sungai pahang yg besar itu...huhu..teringat aku bile di rotan oleh mak aku bile aku main air lame sangat sampai tk igt balik rumah hingga kecut2 tgn, teringat aku mengayuh sampan ke sekolah..semuanye menjadi satu memori yg sgt indah dalam hidup aku...almaklumla, aku dulu hidup dalam suasana kampung betul dan kami pulak org susah..and now we are SURVIVE! hoyehh!!..
Lepas penat main air ptg tu mlm tu pula kami dihiburkan pula dgn karaoke session..tujuannya adalah untuk mengajar kami mengatasi rase takut dgn microfon dan berhadapn dgn audience wat we call it public speaking, bende ni dah lame sgt aku tk hadap..teringat lak aku zmn2 blajo dulu selalu kene buat presentation and now kene hadap dpn semua org..semua ini menambah lagi keyakinan aku utk berhadapan dgn audience sbb presentation on reflection and karaoke session tu dah cukup mengajar aku utk kekal dihadapan and buang semua sifat malu tu..tapi gabra dan panik tu masih ade lagi dalam diri..takes some more time and prektis to make it perfect..
Last day
21/5/09 (Thursday)
Untuk menambah markah di dalam setiap kumpulan kami ditawarkan utk berlawan poco2 di antara group..semua hebat2 belaka terutama wan! hahaha...he's enjoy!..habis je poco2 semua bersiap sedia utk white water rafting...inilah aktibiti yg paling aku nanti2kan..first, we must to terbalikkan bot...adoyaiii, tu yg tk sanggup tu..nak tak nak kena gak buat sampaikan tgn aku melecet gara2 tak lepaskan tali yg aku pegang bile bot tu dah terbalik..panik gak aku bile ade org tolak2 aku dlm air waktu bot tuh terbalik sedangkan pak andak dah pesan jgn tolak org ke dalam air...adoyaiii, sapelah yg tolak2 aku tu..alhamdulillah sume selamat...bile sume dah pandai terbalikkan bot masing2 barulah kami mula berakit..kami berakit sejauh 4-5km..tgh2 seronok berakit tetiba ade pulak pokok tumbang merentasi sungai dan dengan sangat handalnye kami berjaya naik ke batang pokok yang tumbang itew dan meniti ke tebing sungai..bayangkan dgn air yg sgt deras, dgn batang pokok yang merentangi sungai kami berjaya ke sebelah sana...sgt serunuk! terase sekejap sangat kami berakit..halangan terakhir yg perlu kami lalui ialah merentasi jeram yg paling bahaya..ape ke namenye jeram tu entahla tak igt la pulak..tapi kami berjaya!!..rase sangat serunuk!!..rase nak buat lagi sekali je..
Aktiviti yg seterusnye ialah presentation the whole aktiviti sepanjang 4 hari di sana...so, secara keseluruhan kumpulan kami berjaya memperoleh kemenangan dengan keuntungan lagi!...oleh kerana kami memperoleh kemenangan yg jitu maka kami dgn bermurah hatinya mendermakan sebanyak 50ribu dmr kepada kumpulan hitam utk menyelamatkan mereke..hehehe...maka, semua kumpulan beroleh kemenangan..yahuuu!! bole balik dgn sijil...hahahaha...

No comments:

Post a Comment

Sila2kan la komeng kalo sudi

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails