nuffnang ads

Monday, December 20, 2010

Report Day Card



Jumaat lepas adalah hari Report Day taska anak aku...apa lagi tugas si ibu ler mencollect report card anak..huhu...memule aku gi ngadap teacher si adik sebab aku rase die punya takdak hal la, tak banyak masalah..ye lah budak kecik lagi kan..baru 9 bulan dah tentu tak banyak masalah...

Lepas tu barulah aku pegi mengadap teacher si abang pulak...nak tau citer?

Si Ibu : Affan macam mana kat sekolah? Ok ke die? (Semua panggil Affan termasuk teacher die)

Teacher Z : Oh, die ok...ceria, aktif, TAPI...

Si Ibu : (dalam ati...alamak, ade tapi pulak.....nih mesti buat hal ni, mesti punye...)

Teacher Z : Die suka buat orang...kacau orang....(macam teragak-agak nak bagitau)

Si Ibu : Kacau macam mana? (ni ibu tak suke ni, buat anak orang...)

Teacher Z : Die kalu usik, memang die usik sungguh-sungguh...kalau budak lain kita cakap No! Jangan Buat, diorang berhenti..tapi die, nak kita datang leraikan baru die berhenti....

Si Ibu : Pulak, adoyaiii...budak ni nak kena psiko lebih sikit ni...(isshh budak ni suke gadoh-gadoh pulak)

Si Ibu : Belajar die pulak macam mana...ade minat nak belajar? Die pay attention tak?

Teacher Z : Sekejap je...

Si Ibu : Owh, sekejap je? Die sebut tak kalau kita ajar...sebab kat rumah kalu kita suruh die sebut die taknak sebut...diam jek...mungkin die simpan dalam memori die dulu kot...nanti bila sampai masa die nanti dia akan keluarkan semua...

Teacher Z : Ha'ah tak sebut, die tengok je...lagipun die kecik lagi...nanti dah besar semua akan keluar dengan sendiri (means ape yang di record oleh memori die akan keluar)

Si Ibu : (Aku mengiakan aje....mmm...budak ni parah kalau dibiarkan..kena lakukan sesuatu)

Sebelum mengadap teacher dia aku memang dah agak die bermasalah sebab ade satu hari tu masa aku ambik die dari taska aku nampak dia berkasar dengan rakan-rakan dia..teacher dia masa tu memang tengah larang dia dan teacher dia selalu tanya aku, Aliff ade kacau adik die tak kat rumah? Means die selalu kacau kawan-kawan dia...mmmm....

Aku tak salahkan cikgu die atau siapa-siapa..mungkin jugak cara aku yang kadang-kadang kasar yang membuat dia mempunyai "sikap itu"...."k.a.d.a.n.g - k.a.d.a.n.g" ye kengkawan, sebab aku hanya manusia biasa, kekadang aku tak boleh tahan sabar jika aku dalam keadaan ketensenan melampau hingga kadang-kadang aku melepaskan amarah aku pada anak...bukan aku taktau cara tu tak betul, tak sepatutnya aku lepaskan pada anak kerana mereka masih kecil dan tak faham apa-apa hingga boleh mengganggu tumbesaran dan emosi mereka...huhu..tapi apa aku boleh buat sebab aku pun manusia ade kelemahan sendiri...bagaimanapun aku cuba juga untuk didik anak aku dengan cara terbaik sebab aku nak anak-anak aku 'jadi orang' sebab persekitaran yang terhampir dengan mereka yang aku nampak sekarang memang "kasar".....

Inilah asssesment yang cikgu die buat terhadap beliau :




"Affan seorang kanak-kanak yang aktif dan ceria tetapi masih perlu diberi galakkan dalam semua aspek perkembangan bahasa, fizikal, emosi dan kognitif".

Aku akui memang die lemah dari segi perkembangan bahasa, dan semua-semua yang teacher dia tekankan.  Dari segi perkembangan bahasa dah banyak kali aku cuba ajar die sebut perkataan-perkataan yang terdekat dengan dia, tapi macam biasalah dia tetap diam takmo sebut..hari-hari tengok citer Word World, Mickey Mouse Club House dekat chanel 613, pun takmo ikut sebut, hujung-hujung je die sebut...

Ini pula hasil kerjatangan dia..




Soalan aku, apa yang anda lihat dalam contengan budak Aliff ni???



Ni pulak adik punye report :



Penilaian dari cikgu die terhadap adik pula : 
"Pada keseluruhannya, merupakan seorang kanak-kanak yang manja dan memerlukan perhatian yang lebih dari seseorang".


Memang aku akui adik seorang anak yang manja dan perlu lebih perhatian dari aku.  Memang die manja dengan aku berbanding dengan baba dia, tak boleh nampak aku tak ambil dia, mesti berkejar pergi dekat aku dan sangat suka jebik kan muka kalau aku tak ambik dia...mintak simpati...huhu...

Kesimpulannya : Aku kena lakukan sesuatu untuk anak-anak aku dan aku kena pastikan mereka akan berubah....Aliff akan menjadi lebih "baik", tiada lagi merengus-rengus dan mengamok-ngamok tak tentu pasal (selalunya kalau aku tak ikutkan kehendak dia) dan adik pula akan menjadi lebih berdikari....so, siapa-siapa yang di luar sana boleh suggestkan aku mana-mana blog atau website parenting yang terbaik untuk aku refer?? Anyone???..

Thanks!

Nota keyboard : Ade jugak orang bagitau aku, Si Aliff ni kena reverse psikologi...errr...aku kurang arif pulak bab nak reverse-reverse neh...




No comments:

Post a Comment

Sila2kan la komeng kalo sudi

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails