nuffnang ads

Thursday, November 10, 2011

Sambal Mangga Muda

Perghh!..lately suka makan masam-masam sikit...apekah???...pembawakan kot...hihi...



Dua ari lepas makan ikan bakar kat Kampung Baru, lepas tu ternampakla sambal mangga muda (terus teringatkan sambal bacam mak aku)...apalagi aku pun ambikla sikit...sekali makan, sedap sangat!....rugi pulak ambik sikit je...so, semalam oleh sebab aku nak memenuhi selera aku yang kepingin lagi makan sambal mangga maka aku pun pegila beli mangga muda nak buat sendirik baru puas makan kan....hihi...tapi, rasenya macam nak pegi lagi Kampung Baru tu nak repeat sambal mangga dia....best sangat-sangat!...

Ini resepi mangga muda version aku...aku bantai je tapi very marbeles...selalu buat memang macam ni pun...Abang N makan sampai bertambah nasik wa cakap lu...hehe...

Jom tengok resepi!

Bahan-bahan :

1 biji mangga / buah kuinin / buah bacam (guna buah yang baru nak masak baru kaw rasa die..)
Cili api (ikut kepedasan lidah anda)
Sedikit ikan bilis (tak ada pun tak apa)
Sedikit belacan bakar
Sedikit garam
Sedikit gula
Sedikit serbuk perasa

Cara-cara :

Hiris kecil-kecil buah mangga. Tumbuk cili hingga lumat, masukkan ikan bilis, belacan, garam, gula dan serbuk perasa dan tumbuk kasi hancur.  Masukkan buah mangga yang telah dihiris dan tumbuk sikit untuk kasi lebih kick! Jangan hancur sangat...gaul rata dan siap!

Nota kaki : Perghh! Sedap! boleh makan gitu je, rase pedas-pedas, masin-masin, masam-masam, manis-manis gitu.....huk aloh, meleleh air liur wa cakap lu!.....hihi...

2 comments:

  1. yumyum.. sambal mempelam masak pon sedap jugak. tambah2 yang dah berair skit tuh... makan nasi ngan sambal je pon dah boleh bertambah

    ReplyDelete
  2. yup, guna buah yang masak memang sedap!...boleh ratah2 je kan...

    ReplyDelete

Sila2kan la komeng kalo sudi

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails