nuffnang ads

Wednesday, September 30, 2009

Manok Pansoh

Hohoh..ape itew manok???bab kerrr???eeiiii..geli ai..huhu..ni ler resepi adik aku bawok balik dari sibu..nak tengok camane die buat pansoh tu?haa..jom terjah...

Antara bahan2nye :

Bawang merah, bawang putih, halia, pucuk ubi, bunga kantan dan sedikit garam..
bahan2nye korang agak2 sendiri ler..



Pucuk ubi

Tu daun bunga kantan..bunganye tak ade so adik aku guna daun die sikit bagi rase kantan tu..


Semua di blend kecuali manok dan pucuk ubi..laaa, tak dpt tangkap lagi ke ape manok tu??? ayam laaaa...tak kan la bab hutan pulak dah..hehe...

Kelihatan chef taliban sedang sebuk memblend sume bahan

Semua bahan campur gaul rata sama dgn manok..mcm dlm gamba atas ni..

Gaul rata dengan seme bahan2 tadi (bahan blend + pucuk ubi)

Masuk dalam buluh

Bakar macam bakar lemang sampai masak..mcm mana nak tau masak?? tu kena tanya chef..agak2ler..tak kan nak tunggu sampai besok kot..ehehe..

Dan inilah hasilnya

Makan bersama nasik sambil berbuke pose hari terakhir di bulan ramadhan yang mulia..rasenye quite okeyla sebab aku tak gemor pucuk ubi sbb rase dan bau die sedikit tidak menyelerakan aku..tapi bagi penggemor pucuk ubi, memang laju makan pansoh ni..aku tengok adik aku dan cik abg aku laju jek mkn ni..adik aku cakap, orang iban die tak guna pucuk ubi, diorg guna sejenis daun yg hanya mereke2 jek yg kenal..tapi org melayu sarawak diorg tuko guna pucuk ubi..cuba la!

No comments:

Post a Comment

Sila2kan la komeng kalo sudi

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails