nuffnang ads

Tuesday, October 25, 2011

Kulat Taun


 Sebelum dibersihkan :



 Separa bersih...hihi..:



 Selepas dibersihkan dan di potong kecil-kecil.



Sebutan yang betul adalah Kulat Tahun bukan penyakit taun tau...tapi orang kampung aku panggil Kulat Taun sebab orang tua-tua dulu kate kulat ni tumbuh setahun je sekali itupun apabila hujan lebat diikuti dengan petir yang kuat konpom kulat ni akan tumbuh besok paginya merata-rata terutama di busut-busut....haaa, sape yang berasal dari kampung memang konpom tau kulat ni...tempat lain panggil Cendawan Busut....kan ke sedap sikit namanya dari Kulat Taun...hehe...(Orang Pahang panggil cendawan tu kulat).

Kebetulan semalam masa nak balik KL tengah-tengah sibuk memunggah barang ke dalam kereta adik-adik aku ternampak pulak kulat ni tumbuh kat busut dekat parking kete rumah mak aku...apalagi semua pakat mengutip la dapatla sikit sorang bawak balik...Selalunya mak aku buat sup je, memang sedap! Sebab rase die liat-liat tu yang buat sedap tu!...kulat yang belum kembang tu yang paling sedap sekali....uissshhh, terliur lak...mak aku cakap rebus je kulat tu dengan bawang merah sikit dan jangan lupa letak daun kunyit...makan gitu aje pun sedap!...nak cuba? Carila sendiri.  Ondeway balik semalam ternampak la budak-budak kampung mengutip kulat-kulat ni disekitar kampung...konpom banyak tumbuh kat kampung aku sebab sehari sebelum tu memang petir kuat dekat nak magrib itu hari.

Setau aku la, kulat ni, eh tukar nama la...cendawan ni tak ade orang tanam lagi dan aku tak pernah jumpa pun orang jual di pasar raya...eh, ade ke? ke aku yang tak tau? hihi.....yang aku pelik kenape cendawan ni tumbuh kat busut aje? dan kenapa die tumbuh selepas hujan yang diikuti dengan guruh dan petir????....dari kecik sampaila dah beranak dua ni aku masih musykil...............................mmm......misteri alam.......


Cara nak masak dia style mak aku :

Segenggam Kulat Taun
Sedikit kunyit serbuk
1 helai daun kunyit
Sedikit garam
Air

Kaedah memasak :

Bersihkan kulat dan potong kecil-kecil. Didihkan air bersama bawang dan kunyit. Masukkan kulat apabila air telah mendidih bersama daun kunyit. Masak hingga kulat lembut.  Siap!




 Nota asap: Tau Abang N kata apa lepas makan ni?
                    Dia cakap, rasa macam daging ayam.......uiksss???

No comments:

Post a Comment

Sila2kan la komeng kalo sudi

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails