nuffnang ads

Tuesday, October 4, 2011

Mee Rebus Tulang


Wah! Terliur tak?..heheh...(OOpss..mangkuk agak comot..heheh)

Sejak dari bulan puasa lagi teringin nak buat Mee Rebus ni tapi tak berkesempatan...last-last semalam kuatkan jugak semangat buat mende alah ni...aku ambil resepi dari sini. Best! Tapi apa pun aku bagi jugakla resepi yang aku otter-otter sikit...sikit je...hihi...

Makan sama aksesori-aksesori berikut baru best :

Mee kuning
Tauhu goreng
(aku tak letak....lupa beli da...)
Taugeh (Tak beli sebab Abang N tak suka sayur putih)
Telur rebus
Daun sup dan daun bawang yg telah dihiris halus
(Aku guna daun bawang je dan daun salad)
Cili hijau dihiris
Taburan bawang goreng
Limau kasturi


Mula-mula buat sup tulang.
Bahan-bahan Sup :

Sup Tulang

Tulang Lembu secukupnya (Aku guna dalam 7-8 ketul tulang)
1 bungkus rempah sup bunjut (Aku guna rempah 3 serangkai)
5 ulas bawang di hiris (Aku letak bawang merah 4 biji dengan bawang putih 2 bijik - semua titik-titik je)
1 inc halia - dititik
1 inc kunyit - dititik (Aku tak letak pun)
1 inc lengkuas - dititik (Aku letak sikit buat syarat)
2 batang serai - dititik (Tak letak pun)
1 kiub daging - (Pun aku tak letak)
Garam secukup rasa

Kaedahnya:
Rebus tulang hingga empuk dengan bahan-bahan di atas lebih kurang 1 jam.
  
Kuah Mee
 
3 biji ubi keledek (kuning) saiz sederhana - di rebus dan dikisar bersama air rebusan keledek tadi. (Aku ganti dengan ubi kentang sebab keledek takdok)
10 biji bawang kecil - dikisar (Tak sampai 10 biji pun aku letak)
2 biji bawang besar - dikisar (Aku guna setengah biji)
5 ulas bawang putih - dikisar (Aku guna dalam 3 biji)
1 inc halia - dikisar (Aku letak sikit campur dengan lengkuas sikit)
1 inc kunyit hidup - dikisar (Sikit gak letak)
30 tangkai cili kering - di kisar (Aku guna 3 sudu makan cili kering yang dah dikisar)
3 sudu besar rempah kari daging (Aku guna dalam 2 sudu kot, pastu aku tambah dalam 1 sudu rempah beriani ~ tu yang special sikit tu...hihi)
3 sudu besar udang kering - di rendam lembut dan dikisar (Aku campur dengan udang geragau sikit)
Garam dan gula secukup rasa
1 cawan air asam jawa - (Aku tak letak pun)
1 kiub daging - (Pun tak letak)
1 buku gula melaka - (Lupa pulak nak letak)
1 cawan santan

Tumis semua bahan yang telah dikisar bersama.  Bila naik bau baru masukkan cili kisar dan rempah kari daging berserta rempah beriani. Masukkan gula melaka, kiub daging, air asam jawa, garam dan gula secukup rasa. Kacau hingga rempah garing baru masukkan air rebusan daging dan ubi kentang yang telah dikisar. (Hanya  air rebusan tulang sahaja, bahan  sup bunjut, serai halia lengkuas dan kunyit tadi jangan masukkan). Akhir sekali masukkan tulang dan santan.  Masak hingga kuah agak-agak pekat dengan api perlahan.

 Tada! Sedia untuk di ngap!




No comments:

Post a Comment

Sila2kan la komeng kalo sudi

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails