nuffnang ads

Wednesday, July 14, 2010

Petua Sakit Mulut

Aku dah jumpa petua sakit mulut...alah, sariawan mulut adik dah nak baik baru aku jumpa petua nih..ape-ape pun bagi sesape yang ade baby yang kena sakit mulut ni bole lah mencuba petua nih.

Petua nih untuk baby yang mengalami sakit mulut atau pun namanya sariawan atau juga di panggil kerak susu pada lidah baby..cara-caranya ialah :

Anak anda mengalami sakit mulut. Rawatilah dengan cara berikut.
  • Masak santan dari sebiji kelapa dengan satu cawan air.
  • Bila hampir menjadi minyak, masukkan dua atau tiga tangkai daun pucuk manis sehingga warnanya putih.
  • Angkat dan sejukkan. Sapukan dalam mulut anak anda.
Petua ini diperolehi dari sini

Tambahan yer paun-paun..eh?, puan-puan.. sowiii...

Boleh juga mencuba kekdah gini :

Keputihan Pada Mulut Bayi
Caranya, titikkan satu atau dua titik air hangat (suam-suam kuku) pada tempat yang putih, dalam seminggu. Insya-Allah, keputihan itu akan sembuh. Boleh juga ambil serbuk penaik lalu dibubuh didalam air suam. Kemudian celupkan kapas dan sapukan pada lidah bayi.

Ade orang guna kain napkin..celup kain tu dalam air suam, lepas tu tonyoh pada lidah baby tu..tonyoh tak taktau? gosoklaa...tapi jangan kuat sangat sakit baby...tapi saya tak sampai ati buat macam tu...dah la mulut die sakit, pastu tonyoh lak dengan kain...


Petua buat ibu duit!

No comments:

Post a Comment

Sila2kan la komeng kalo sudi

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails