nuffnang ads

Thursday, March 24, 2011

Home Made Aiskrim




Dah lama aku cari resepi aiskrim ni dan akhirnya jumpa dalam iluvislam dan dalam myresepi pun ada....ekceli sebelum tu aku dah tengok dalam Nona orang buat aiskrim ni tapi tak tersalin resepinya...yang dapat aku ingat base nak buat aiskrim ni adalah fresh milk dan krimer coffee mate......dan bila dah dapat resepi ni teruslah aku mencari bahan.....dan malam tadi projek aiskrim aku berjalanlah dengan lancarnya tetapi mengikut citarasa aku lah...hihi...biasala aku, suke tukar-tukar resepi.....eeee....

Okeh korang nak cuba sila-silakanla....best, tak perlu pun buang-buang duit beli mesin aiskrim...sebijik rupa dan rase macam aiskrim beli.....betul......

Ni bahan-bahannya mudah sangat :

2 cawan susu perisa strawberry/coklat (ikut suke) : (3 mangkuk susu segar Dutch Lady perisa coklat)
2 cawan coffemate : (2 mangkuk krimer coffee mate (beli paket kecik tu 200g), guna mangkuk yang sama sukat susu)
(2 sudu makan susu pekat manis)

Kekdah :

Blendkan susu dan krimer sehingga berbuih. Pastikan korang menggunakan blender yang suci dari kesan cili dan bawang...Lepas tu masukkan dalam bekas.. Pastu sejukkan dalam fridge..Setelah agak beku, keluarkan semula dan blend lagi skali...Kemudian masukkan semula ke dalam peti ais dan biarkan beku... Lepas tu boleh la makan...Senang kan....

Cedok dalam mangkuk, letak krim, tuang sos coklat, tabur kacang tumbuk dan hias dgn buah ceri....Perghhh...bessttt!!....

*Nota asap : Tulisan kaler biru tu adalah olahan resepi aku...resepi asal tulisan itam okey...rasenye lebih sedap kalau ikut resepi original......Okeh, lepas ni aku nak terai buat lagi ikut resepi asal pulak tapi aku nak tambah biskut Oreo letak dalam tu....mesti lagi best!!!...hihi...

 Sini cara-cara buat homemade aiskrim, sini pulak home bisness.


3 comments:

  1. bestnyee....kalo home made Aiskrim....tgk pun terliur! adeh, nak buat gak la cam nih, hehehe...

    ReplyDelete
  2. bestnye kak! n mcm senang! nk terai lah! nxt raya gathering boleh la buat eskrem oreo plak ek..

    ReplyDelete
  3. emme, shifa, pagi2 tadi lagi dah terai....bolehla...best...tapi lagi best ikut resepi asal rasenya....hehe...
    one more shifa, next gathering kita shifa bawak aiskrim ni eik...letak oreo, letak cheese cake pun sodap....dalam Nona aritu die letak cheese cake.....mmmm....meleleh pulak airliur ni...hihi....

    ReplyDelete

Sila2kan la komeng kalo sudi

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails