nuffnang ads

Tuesday, August 4, 2009

Siakap Stim versi aku

Just for sharing..rase2nye semua org dah tau nak buat stim ikan kan..tapi aku sekadar nak share la dgn korang buat siakap stim ni..ini resepi dari aku..aku ni kalau memasak memang suke campak2 dan try and error..tu yg kekadang hubby kate jgn ubah2 resepi nanti tak sedap..memang dah jenis aku suke msk campak2 dan create resepi baru dari zaman bujang lagi..and ini pun salah satu resepi campak2 aku..rasenye same gak mcm yg org lain masak..kalu nak terai, terai lah..bagi aku sedap ajek..ehekz hekzzz..

Siakap Stim

Bahan2nya :

1 ekor ikan siakap (Sederhana besar--> agak2 cukup utk 2,3 org mkn)
2 ulas bawang putih (dipotong dadu kecil2)
1 ulas bawang putih (juga dadu kecil2 dan goreng dgn minyak hingga kekuningan..bahan ini dijadikan sbg minyak bawang putih)
2.5cm halia (di mayang halus2 atau dadu halus2)
2 sudu makan sos tiram
2 batang serai (juga di mayang halus)
5 ulas cili api (dihiris)
1 mangkuk cendawan tiram atau button mushroom
sedikit brokoli atau bunga kubis
2-3 keping daun limau purut (utk kasi wangi punye)
sedikit garam
sedikit ajinomoto
daun bawang dan daun sup utk hiasan
1 cawan air

Cara2nya :

  1. Ikan dibersihkan dan dilumur dgn garam, pak aji, sos tiram, halia, cili hiris dan bawang putih,..masukkan sedikit air agak2 ikan tu tenggelam dan masukkan dalam microwave selama 3 minit.
  2. Keluarkan, dan masukkan semua bahan2 lain seperti cendawan tiram, sayur2, daun limau purut, daun bawang dan daun sup..
  3. Masak lagi lebih kurang 2 minit..keluarkan dan tuang minyak bawang putih tadi dan siap!
  4. Selamat mencuba!
** Minyak bawang putih tu nak masukkan awal2 pun boleh takde masalah..

No comments:

Post a Comment

Sila2kan la komeng kalo sudi

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails