nuffnang ads

Thursday, February 25, 2010

Apabila Penyakit Lupa Datang

Tadi saya bersama seorang rakan ke bank dengan tujuan untuk melangsaikan segala hutang piutang untuk bulan ini..saya menumpang kereta rakan saya itu kerana tujuan saya adalah untuk men-top-up Touch n Go saya di bank yang sama dengan beliau..dengan sifat yakin saya melangkah masuk ke keretanya..apabila sampai di bank yang terpilih itu, rakan saya menghulurkan duit dia untuk saya lakukan urus niaga dia bersama bank tersebut kerana saya juga ke bank yang sama (apa ayat aku tulis ni daaaa...tak paham lantak korangla)

Tiba-tiba saya teringat yang saya belum mengeluarkan kad TnG saya dari slot Smart Tag...dan alatan tersebut pula berada di dalam kereta saya! Tepuk dahi!..."Atoiii!, terlupa la bawak kad TnG tu kak," kate saya..aisey man..kakak tu dengan penuh rasa hampa turun dari keretanya dan die terus menuju ke bank tersebut untuk melakukan sendiri urusniaga beliau..nampak gayanya sekali lagi saya terpaksa keluar dari pejabat ke bank tersebut seorang diri dengan memandu kereta sendiri...(adalah perkara yang paling malas untuk saya lakukan sendirian berhad)

Sekembali ke pejabat saya terus menuju ke kereta saya dan menyetat enjin dan terus keluar dari tempat meletak kereta..mujur ade parking berdekatan dengan bank tersebut..memandangkan urusan untuk men-top-up tidak sampai 5 minit saya tidak membuat bayaran parking di mesin parking..malangnya, berkali2 saya menekan butang yang sama di mesin tunai namun urusan untuk men-top-up tetap tidak berjaya..saya membuat keputusan untuk ke bank lain pula dengan tujuan yang sama..dalam perjalanan ke bank yang lain itu, saya sempat singgah sebentar di sebuah kedai barangan bayi dengan tujuan untuk membeli Flash Card dan Buku Cerita untuk anak kesayangan..sedang saya leka dengan mainan kanak2 sebab ade hati nak beli mainan aliff tiba2 telefon tangan saya berdering2..saya mengangkatnya menjawab..rupa2nya panggilan dari nursery meminta saya membelikan susu untuk aliff...ketika itu juga saya teringat yang saya TERLUPA untuk mengisi semula tin susu kosong aliff dengan susu baru..ini bermakna aliff sedang kelaparan susu di sekolahnya.....Arrghhh! tidak, kenape ini harus terjadi kepada saye..kenape...kenape..kenape...dengan agak menggelabah, saya bergegas memilih buku2 untuk aliff dan terus ke kedai bawah untuk membeli susunya pula..

Selesai urusan saya men-top-up TnG di bank pilihan yang lain terus saya memecut laju ke opis dan menuju ke nurseri dengan tujuan untuk menghantar susu aliff...kebetulan saya sampai di sana aliff baru selesai mandi..kesian die..cikgu die kate, die belum minum susu lagi...pagi tadi die minum susu yang memang saya buatkan untuk die dari rumah..hohoh..syiannn anak ibu..sori ibu lupa sangat2..

Bukan itu sahaja, dua hari lepas rumah saya nyaris terbakar gara2 saya lupa menutup api ketika memanaskan sup di dapur..saya terus masuk kebilik untuk menidurkan aliff sehingga saya terlelap bersama2 budak kecik itu..saya terjaga apabila saya lihat muka cemas dan amarah cik abang..die sudah membebel2..saya terus ke dapur dan melihat asap putih berkepul2 dan bau yang sangat hangit dan perit menusuk ke lubang hidung kami..masa tu seluruh rumah kami sudah berbau hangit dan berkabus..semua tingkap dan pintu di buka untuk mengeluarkan bau2 yang tidak diigini..saye lihat periuk sudah hitam legam dan baju2 saya yang bersidaian di balkoni sudah melekat dengan bau2 tersebut...habih sume hangit!..

Mujurlah juga cik abang ade dirumah walaupun die tersedar sudah lewat...jika sekiranya die tiada di rumah agaknya kami dua beranak dan bersama2 anak dalam kandungan saya ini telah meninggalkan dunia ini kerana kelemasan dengan asap dan kebakaran..sudah tentu abang N akan meraung menangisi pemergian kami...syukur, nyawa kami masih lagi panjang...

No comments:

Post a Comment

Sila2kan la komeng kalo sudi

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails