nuffnang ads

Monday, March 8, 2010

HFMD

Lame betul tak update blog ni..sibuk menjaga anak yang tak sihat..kesian aliff..asik tak sihat je..cuti Maulidur Rasul lepas aku balik kampung..sebelum tu aku dah perasan yang mulut die dah merah2..aku ingatkan sebab cuaca panas sementelah die pulak kurang minum air kosong..sampai kampung aku tengok mulut die makin merah..aku masih lagi beranggapan sebab cuaca panas..dikampung memang panas sekali..air liur dia pula makin banyak meleleh sampaikan aku terpaksa menukar bajunye bile baju die dah basah kuyup dengan air liur die..pelik jugak, kenape die tak boleh kontrol air liur die dari meleleh..selera makan die pun kurang, minum susu pun tak mahu sangat..bile die sangat kelaparan susu baru die minum itupun bile susu tu dah sejuk baru die nak minum..

Besoknya, aku tengok mulut die dah tumbuh ulser di kiri dan kanan mulut..jadi aku beranggapan die kurang selera makan dan air liur meleleh disebabkan ulser dimulutnya dan aku beranggapan ulser di mulut die terjadi disebabkan oleh cuaca panas..

Apabila balik ke k.l aku terus ajak cik abang pegi klinik untuk ambik ubat ulser mulut si aliff..pagi tu aku perasan di tapak kakinya dah naik vesikel..tapak tangan die belum lagi..aku berdoa dalam hati moga-moga ini bukan petanda yang die mendapat HFMD..memule jumpa Medical Assistant, lepas tu dia antar gi jumpa Doktor. Doktor terus diagnos sebagai HFMD (Hand, Foot and Mouth Desease / Penyakit Kaki, Tangan dan Mulut) apabila tanda-tanda penyakit itu terdapat pada Aliff..aku terus meloponggggg...O..OOooo....

Terus doktor suggest kan ke hospital untuk pemeriksaan selanjutnya..kami terus ke PMC dan berjumpa dengan pakar kanak-kanak..dan doktor yang very concern itu telah merawat aliff dengan baik..hanya ubatan biasa sahaja yang diberikan iaitu ubat demam, antibitotik, ubat sapu, dan ubat batuk..dengan ubatan2 tersebut penyakit aliff terus baik dalam hanya 3 hari..sangat berkesan ubat itu..

Follow-up hari berikutnya adalah pada hari ke 4 dan terus doktor cakap aliff dah sembuh dari penyakitnya..syukur al-hamdulillah..sekarang aku tengah menunggu keputusan dari makmal..owh lambatnya result die nak keluar..

Peringatan kepada kawan2..sila awasi anak anda sekiranya mereka mempunyai tanda2 dan gejala seperti ini :

1. Mulut merah
2. Air liur meleleh
3. Ulser mulut
4. Kurang selera makan
5. Demam

Rujuk terus kepada doktor sekiranya gejala seperti di atas terdapat pada anak anda..kemungkinan mereka menghidapi HFMD..menurut M.A yang mengambil sampel aliff penyakit ini adalah bermusim..kebiasaannya berlaku dan cepat merebak pada musim panas sekitar bulan Mac hingga Mei.


 Tengoklah muka dah cengkung, mulut sentiasa merah

Air liur meleleh dan mulut yang merah..masa ni dah ade ulser kat mulut.. 

Tapak kaki die dah tumbuh vesikel kecil tapi tak banyak 

Inilah ubat2an yang dibekalkan oleh Doktor Mahinder untuk Aliff

Sehingga ke hari ini aku taktau dari mana die mendapat penyakit ini..sebab aku tak keluar bercuti ke mana2 pun, cume setakat membawa die ke NSK membeli barang2 dapur..

No comments:

Post a Comment

Sila2kan la komeng kalo sudi

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails