nuffnang ads

Monday, December 14, 2009

Aliff demam lagi

Hai entahla..macam2 pulak cabaran nak membesarkan aliff ni..dulu masa die belum cecah 6 bln ok je..tkde masalah sgt..sekarang asik demam je..rabu lepas aku E.L sebab aliff tiba2 demam panas..ptg selasa tu lepas ambik die dari nurseri aku rase badan die dah dedor..balik tu aku bagi la mkn ubt demam..tgh mlm die asik merengek jek..aku rase badan die panas je..aku bg lg ubat..dlm kul 5 pagi die merengek lagi..aku rase bdn die tak kebah2..panas mcm tu jugak..temperature naik sampai 38.8°C..kul 7 pagi pun bdn masih panas..aku dah risau..terpikir2 cane nak keje..bile cik abg tgok budak kenik tu asik meragam jek terus die suh aku cuti aritu takyah keje..so terpaksala aku E.L lagi...anak punye pasal tak ape la..janji aku dpt monitor anak aku sendiri bile die demam..kalu anta nurseri kang maunye nurseri tu nk tgok die 24 jam, byk lagi budak lain dieorg nak handle..

Besoknye pulak aku tengok demam die dah kebah..so pagi tu aku anta die ke nurseri cam bese..sekali dalam kul 11 nurseri call mintak dtg tengok anak demam tak kebah2...sampai nurseri cekgu die tgh bagi die bubur..tapi cekgu die kate bile diorg suapkan die macam nak muntah..bekpas pagi tu pun die muntah..aku rase bdn die memang panas..makanye aku sambungla bagi die mamam dulu pastu baru aku bwk die ke klinik tempat keje aku ni..kebetulan pulak aku dpt doc yg sgt prihatin dgn patient die....tak macam doc yg aku citer aritu...memandangkan temperature aliff dah naik ke 39.9°C maka die disumbatkan ubat bun-tut..then doc terus buat referral letter utk di bawa ke hospital..makanye aku berkejaran pulak balik ke rumah mengambil incik abg aku, sebab jenuh aku call die dari klinik die tak jawab, sebab ape, aku memang tau sgt die kalu tido memang tak hengat...kebetulan die OFF DUTY aritu sebab die baru abih keje malam..memangla die akan tido mati...

Sampai rumah aku kejutkan die mintak die mandi cepat then terus ke hospital..kemudian kami ke dispensary dulu amik G.L sebelum ke PMC..(sebab aku lupo nk rekues G.L kt klinik tadi, sebab dlm pala otak aku dok pk majikan cik abg pun leh kuarkan G.L, so tak ade masalahla..padahal kalu aku rekues dr klinik tadi dah tentu keje kami lagi senang..)..sampai PMC kami terus ke E.R then lepas check sume diorg anta kami ke pakar..aku rekues nk consult dgn Dr. Azam Mohd Nor..doc suggestkan aliff di admit terus ke hospital sebab nak check peparu die takut ade pneumonia sebab die selalu sgt demam then pernafasan die berbunyik..setelah di bincang2 incik abg tolak, die kate nak terai bagi ubat kt rumah dulu kalu tak baik baru admit ke sana..makanya doc pun bagi die gas neubulizer utk clearkan pernafasan die..tak ambik lak gambo aliff tgh pakai topeng gas tu..tak pulak die nangis masa sedut gas tu, mungkin sebab die tengok ibu dgn baba die ade kat situ..lebih kurang 10 minit jugakla nak menghabiskan 2 dos gas tu sampaikan aliff dah setat rimas pakai topeng tu..

Banyak pulak ubat2an yg doc bekalkan termasukla inhaler..sekali aero chamber kena beli lain sebab majikan cik abg tak kaber bende alah tu...dak kt farmasi tu kate takyah pakai tu pun bole..tapi bile pk2 blk, org tua bolela takyah pakai chamber tu...ini budak, memang kena beli gak sebab nak kena kira lak bape kali die sedut gas tu bile sekali puff...takpela beli kendian lah..

Sampai rumah terus aku bagi ubat bun-tut lagi sebab tiba2 temperature die naik 40.1°C..yg peliknye die ni kalu demam selera makan tetap ade..pas masuk ubat bun-tut aku bagi ubat demam, ubt asma, ubt seseme, antibiotik dan ubat yg mcm garam utk diarhea tu...masuk je antibiotik terus die muntah..habih sume ubat2 yg aku bagi tu kuar sekali dgn kahak die..oklah tu, at least kuar gak kahak die yg dah terkumpul selama ni dlm dada n tekak die..budak kecik manelah reti nk kuarkan kahak sendiri melainkan kalu die muntah...mungkin jugak kahak dia tu yg menyebabkan die sukar bernafas dan nafas die berbunyik kot...tapi sejak die mkn ubat2 tu Al-hamdulillah aku nampak perubahan die...nampak die makin sihat...cume yg aku agak terkilan aku tak dapat bagi die inhaler tu sebab cik abg tak kasi...die takut nanti sampai ke besar anak die kena bergantung dgn inhaler tu...tapi aku dah tanya dgn sorang mak kwn aliff...anak die pun mcm aliff gak dulu kene pneumonia mas aumur die 7 bln...tapi tak ade lah effect membawa sampai ke besar ubat tu..pesan die jgn sampai terlebih dos...then die kate lagi budak nak sampai umur setaun memang mcm tu mcm2 penyakitnye..kalu yg bernasib baik tu ok sihat jek anaknye..ke ade sesape yg bole bagitau aku, adakah berkemungkinan sehingga dewasa budak tu akan bergantung dgn inhaler????...

p/s: mintak mahapla kali ni tkde pulak citer bergamba...aritu masa aliff pakai topeng tu nak ambik gamba die tapi lak cik abg kate ngade2..skit2 nak ambik gambo, nak masuk dlm blog la tu...hohoh..

No comments:

Post a Comment

Sila2kan la komeng kalo sudi

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails