nuffnang ads

Tuesday, December 29, 2009

Petua Budak Demam Panas

Sedikit lagi petua aku nak perturunkan..dapat dari mak aku la..die kate kalo budak kecik kena demam panas, org2 tuo kek kg aku suh barutkan budak tu dgn Daun Sembung...Ini lah rupe daunnye :





Bila barut kat budak yg kena demam panas tu InsyaAllah cepat sejuk badannya...dibarut pada waktu malam..pagi sok nye daun tu akan mengering..bangun pagi tu buanglah daun2 yang dah kering tu tapi kalu korang nak buat koleksi buleh juge..tadehal punye..

Setelah dibelek2 dalam tenet maka inilah sedikit sebanyak info yang aku dpt mengenai daun ini.

Nama tempatan : Sembung / Capa
Nama saintifik : Blumea balsamifera
Famili : Compositae (Asteraceae)
Kegunaan :


  • Digunakan secara tradisional selepas bersalin atau melahirkan anak.
  • Daunnya digunakan secara meluas sebagai salah satu bahan di dalam air mandian wanita selepas bersalin dan bayi untuk menghilangkan bau badan.
  • Daunnya juga dijadikan campuran minyak urut untuk wanita selepas bersalin untuk disapu di kening dan perut.
  • Daun sembung dimakan bersama pinang untuk merawat masalah pencernaan, gastrik atau dijadikan campuran ubat jamu.
  • Akar muda pokok ini digunakan untuk merawat luka dalaman.
  • Akar dan daun yang ditumbuk pula digunakan untuk merawat sengal-sengal tulang.
  • Di negara lain di Asia Tenggara seperti Filipina, daun sembung juga digunakan untuk melawaskan kencing dan untuk merawat batu karang.
  • Pokok sembung juga menghasilkan minyak kayu kapor yang boleh digunakan bagi merawat bengkak sendi.
Maklumat lanjut sila layari : serisubuh.com di dalam kategori perubatan
Maklumat lain juga boleh di dapati disini 

Demam jugak kat sini!


No comments:

Post a Comment

Sila2kan la komeng kalo sudi

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails