nuffnang ads

Monday, January 3, 2011

Ear Infection (Otitis Media)

Anak korang pernah tak kena jangkitan kuman di telinga atau dalam bahasa perubatan nya ialah Otitis Media? Apa itu Otitis Media atau jangkitan kuman di telinga? Haaa, ni nak cerita sikit..baru-baru ni si adik baru kena jangkitan kuman di telinga dia. Macam mana? Bagaimana bentuk dia? Ia berupa lelehan seperti nanah keluar dari lubang telinga dia..OOPPSS sangat mengerikan okey...

Pada mulanya aku ingatkan nestum dekat telinga dia sebab masa tu aku baru lepas bagi dia makan nestum..al-maklumlah dia kalau makan memang comot habis dan tangan memang lasak asik tepis sudu yang aku suapkan untuk dia, jadinya sangkaan aku adalah nestum tu melekat dekat tangan dia dan dia sapu dekat telinga dia..setelah di lap dengan kain rupa-rupanya benda tu datang dari lubang telinga dia...cuak aku sebentar..huhu...

Terus bawak pergi klinik...dan doktor menerangkan yang jangkitan ini adalah berpunca daripada selsema. mesti korang pelik kan macam mana selsema keluar melalui telinga...dan setelah diberi penerangan oleh doktor barulah aku faham..rupa-rupanya selsema yang tidak keluar dari hidung akan memasuki bahagian tengah telinga dan akan berlaku jangkitan disitu, macam bisul la kat dalam telinga..bahasa mudahnya, bisul tu akan bengkak dan pecah..once dia nak pecah budak akan menangis atau meragam dan bila dia dah pecah dia akan keluar melalui telinga...ha, gitu lah yang aku faham doktor tu cakap...

Jadi, cara nak mengubatnya doktor bagi ubat selsema yang akan mengeringkan nanah dalam telinga tu dan antibiotik untuk membunuh kuman tu...doktor tak bagi ear drop, sebab bende tu hanya akan melekat pada nanah dan bukannya pada area yang pecah tu, takut nanti dia akan masuk ke dalam otak pulak dan jadi lebih teruk...korang faham kan....ha, begitulah adenya.....

Dan korang perlu tau jugak, doktor cakap penyakit ni boleh berulang...itu yang aku risau..huhu...
Bagaimana nak mencegahnya? Hmm...kena pastikan anak tidak kena lagi selsema..huhu...bahaya weh rupanya selsema ni pada baby....

So, sekarang aku dah faham macam-macam jenis penyakit...

Kalau korang nak tau lebih lanjut korang boleh baca di sini.


Sakit buat duit.

2 comments:

  1. tak pernh kena..
    dan tak pernh mengalaminya
    huuhhuhuuhuuh

    ReplyDelete
  2. ayu, just in case kalu anak2 kena nanti dah tau ape nak kena buat...

    ReplyDelete

Sila2kan la komeng kalo sudi

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails